Пришкільний табір відпочинку з денним перебуванням в школі

Шановні колеги!

Табір – це місце задушевних розмов, тому велику увагу ми приділяємо саме спілкуванню учнів в таборі.

Спілкування в ході спільної діяльності дитячого колективу стає змістом освіти вихованців. Вони засвоюють особливий ритм та особливу атмосферу спілкування. Основне завдання вогників – рефлексія колективної спільної діяльності, уміння розподіляти в колективі зміст та обсяг роботи, вступати в партнерські відносини. Вогник – важливий засіб у формуванні особистості (особливо підлітків), його ставлення до однолітків і старших.

Кожен етап становлення дитячого колективу має свої особливості, динаміку спільної діяльності.

Тому вогники, що організовуються на кожному з етапів, мають свої організаційні та виховні функції.

Вогники організаційного періоду

Головне завдання організаційного періоду - згуртувати, допомогти дітям адаптуватися в оздоровчому закладі. Для цього необхідно:

• якомога швидше познайомити дітей одне з одним; .

• привчити їх до розпорядку дня та дотримання правил у таборі;

• створити в дітей відчуття затишку та комфорту;

• скеровувати їх діяльність і відпочинок;

• дати можливість дітям самоствердитися, запропонувавши діяльність різної спрямованості: спортивна, інтелектуальна, трудова, творча;

• виробити загальні мету, завдання, перспективи спільної діяльності;

• виявити лідерів у колективі дітей;

• розвивати дитяче самоврядування та формувати традиції.

Цьому найкраще сприяють вогники.

Дуже важливо, щоб із перших днів перебування в таборі вогник був не формальним місцем, що нагадує класні збори, а місцем за душевних розмов. Тому важливо не плутати вогник із масовкою, вечіркою. Це не означає, що на вогнику немає пісень, веселих історій та іронічного жарту. Особливе мистецтво - створювати тепле вечірнє задушевне спілкування. педагог повинен бачити перед собою не вихованців і дітей, довірених йому на час, а друзів, з якими він розділяє спільне життя.

Важливо з перших днів необхідно спільно прийняти правила проведення вогника:

· Хочеш сказати – не викрикуй з місця, а дочекайся паузи та підніми руку й попроси слово.

· Вчися слухати уважно, дай висловитися іншому, не перебивай.

· Всі думки мають місце. Критикуючи - пропонуй.

· Правило вільного мікрофона.

· Говори відверто про те, що тебе хвилює.

· Бережи час – говори коротко й по суті обговорюваного питання.

· Говори не про себе, а про справу: не займайся саморекламою.

Дуже важливо, щоб кожен з учасників мав змогу висловитися.

Найцікавіші дітям тематичні вогники. Теми розмови і форма проведення треба брати різні. Наприклад, можна запропонувати розмову «Лист улюбленій матусі (бабусі, сестричці, братику, подрузі, другу), «Телефонна розмова», розповідь-естафета «Якби перенести день сьогоднішній у завтрашній», «День, який мені запам’ятався» тощо.

Головне, щоб у вихованців сформувалася стійка потреба у такому спілкуванні.

Вогник «Розкажи мені про себе» завершує перший етап у формуванні спілкування. Діти повинні заздалегідь знати, на який день намічено вогник, про що має бути розмова. Його завдання - поглибити знайомство дітей одне з одним, сформувати доброзичливе ставлення до кожного члена загону.

Під час проведення вогника необхідно створити незвичайні умови. Наприклад, діти йдуть на вогник особливою стежкою, не позбавленою «небезпеки» а тому хлопчики допомагають дівчаткам. Педагог звертає увагу на те, щоб хлопчики та дівчатка сиділи упереміж, щоб місця були для кожного зручними і кожного було видно всьому загону. Найкраща форма бесіди - коло. Якщо в загоні два педагоги і прийшли дорослі - друзі загону; то дуже важливо, щоб місця дорослих розбивали коло на рівні, частини, тоді увага не зосереджується тільки на дорослих і так дорослі задають свій зразок спілкування.

Схема проведення вогника: настрій невелике вступне слово ведучого (один із вожатих загону), у якому він у невимушеній формі говорить про початок зміни «Ми вам раді», «Ми знову радізустрітися разом», про завдання та традиції вогника «Розкажи мені про себе». За традицією кожен розповідає про себе - про те, чим він любить займатися, які люди йому подобаються, що він чекає від цієї зміни. Оскільки всі ми члени одного загону, то сьогодні повинен висловитися кожен: черговості нашої розмови дотримуватимемося за допомогою символу - пера, вугіллячка від багаття минулого загону тощо (важливо, щоб предмет був не занадто яскравим чи незвичайним, не відволікав уваги).

Розмову продовжує другий вожатий: розповідаючи про себе, він дає схему розповіді (ім'я, чим займається, хобі, про людей і про відносини з ними), потім передає символ за годинниковою стрілкою, і розповідь продовжує вже дитина, далі розповіді дітей ідуть по колу.

Приблизно через кожні 15-20 хвилин вожатий пропонує паузи, щоб розмова не була монотонною. Це вірші та розповіді дітей із минулих змін, урочисте вручення наказу (він зачитується). Щоб діти не засиділися в одній позі, можна запропонувати в середині вогника ввести якийсь сюжет з рухами, але такими, котрі не порушували б спільного настрою на вечірньому вогнику. Завершується вогник словами вожатого, у яких він висловлює надію, малює оптимістичну перспективу цієї зміни. Завершується вогник спільною піснею.

Вогники в основний період

Завдання - рефлексія діяльності загону. Тривалість їх невелика - 15-20 хв. У ситуаціях кризи в розвитку дитячого колективу та конфліктів вогник може бути тривалішим.

Важливо, щоб збір на вогник завжди був неформальним. Так, у своїй роботі важливо використовувати опосередковані форми збору: вожатий на місці проведення вогників починає якусь розмову з дітьми (тема може бути незвичайною - про кольоропсихологію, вірші, легенди, випадки, кiнoгepoя або книжку, фантастику та пригоди - усе це може стати темою розповіді, що переходить у бесіду), або з невеликою групою співає пісні, або зачитує якийсь уривок із книжки (особливо в загонах молодших підлітків).

Необов'язково, щоб в основний період постійно були присутні такі символи вогника, як свічка або багаття, їх необхідно берегти для особливих випадків. Невимушена розмова повинна перейти у спільну бесіду. Вожатий, використовуючи паузи, звертає увагу на тих, хто зібрався, та персонально звертається до когось, щоб запросили інших. Дуже важливо вміти знайти плавний перехід від розповіді та пісні до аналізу дня. Стандартні та формальні форми організації вечірнього спілкування дуже, часто викликають у підлітків зневагу.

Вогник - аналіз справи

Завдання - навчити дітей бачити причини удач і невдач в організації якоїсь справи, прищепити навички аналізу спільної діяльності. Схема аналізу, висловлення ставлення до справи (фіксація емоцій); обговорення мети і завдань справи, ступеня їх досягнення; якість пiдгoтoвки до справи; якість співорганізації; якщо щось не вийшло - причини цього; пропозиції про те, як виправити ситуацію на краще. Дуже важливо, щоб вожатий не займав у розмові активної позиції, а був просто учасником розмови. Проте він опосередковано керує розмовою через запитання.

Зразок запитань для аналізу.

За змістом:

1. Що нового, корисного ви відкрили для себе?

2. Чи цілком діти використовували літератypy, музичне оформлення?

3. Яка цікава проблема чи тема особливо привернула вашу увагу?

4. Над якими якостями свого характеру (поведінки) спонукала тебе задуматися проведена справа?

5. Чи допомогла ця справа стати тобі кращим?

6. Чи допомогло це нашому колективу стати кращим, наблизитися до того ідеалу, що обговорювався в загоні на початок зміни?

7. Хто з дітей для вас розкрився по-новому, що нового ви дізналися одне про одного?

8. Як виглядав твій загін на фоні інших?

9. З якими загонами вдалося подружитися?

10. Які загони ви вивчили краще?

За організацією:

1. Чим відрізнялася підготовка до справи, як змогли організуватися члени загону під час підготовки справи?

2. Які організаційні навички, уміння ти одержав під час підготовки справи та її проведення?

3. Яке значення цієї справи для загону, його членів?

4. Як необхідно організувати роботу, щоб уникнути помилок у майбутньому?

Обов'язково підбити підсумки

Кiлькiсть переглядiв: 1661

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.